додому Головні Як український бізнес адаптується до нових реалій – Вижити-перемогти

Як український бізнес адаптується до нових реалій – Вижити-перемогти

427

Війна в Україні поставила перед українським бізнесом чимало викликів: руйнування інфраструктури, скорочення попиту та працівників. Попри всі ці виклики, український бізнес зумів вижити та навіть адаптуватися до нових реалій. Деякі підприємства перепрофілювали свою діяльність, щоб виробляти товари, необхідні для армії або цивільного населення. Інші підприємства знайшли нові ринки збуту за кордоном. Як український бізнес адаптується до нових реалій? 

період, коли Україна мужньо протистоїть агресору, стійкість та розвиток бізнесу важливі для української економіки, яка нині цілком працює на підтримку збройних сил. Попри труднощі, підприємці намагаються триматися на плаву і допомагати фронту, а держава та міжнародні партнери, своєю чергою, провадять різні програми з підтримки бізнесу. Микола Дерецький – приватний підприємець. Чоловік кілька років тому відкрив сімейний ресторан у Тернополі і не підозрював, які виклики постануть для бізнесу надалі. Його заклад харчування спочатку проходив випробування пандемією коронавірусної хвороби, а у 2022 році повномасштабною війною.

– Було важко перших 2-3 місяці. Тому що вночі тут люди ночували, зранку приходили ті столи назад зсовували. Старались працювати у звичному режимі. По чучуть до нас верталися люди і вертались на свої рейси, як то кажуть, – розповідає Микола.

Найголовнішим своїм завданням у перший період повномасштабної війни приватний підприємець вважає підтримку морального духу працівників та гостей. Каже: хотів переконати людей, що у Тернополі безпечно і найголовніше – бути залученим до життя країни.

Продукти до закладу завжди привозили місцеві фермери, тому із постачанням проблем не було, розповідає Микола. У період тривалих вимкнень також просто придбали генератор і теж, запевняє, адаптувались до нових реалій. Однак нелегко, каже чоловік, було прийняти вибір: залишитись із трьома дітьми, дружиною та бізнесом у Тернополі чи вступити до лав ЗСУ. Тоді підприємець дослухався батька-добровольця.

– Каже: от ти підеш зараз на фронт – подумай – яка з тебе там буде користь. чи ти будеш більше тут корисніший, шо звідси ти можеш зробити. і скільки цей ресторан без тебе проіснує. Місяць, два? Це було дуже важке рішення, бо тоді друзі пішли воювати, і у мене характер досить запальний. для мене у той момент було складне рішення приймати – залишитись тут, – каже підприємець Микола Дерецький.

Тому Микола вирішив бути корисним у Тернополі. Відтак, чоловік відправив чимало необхідних речей для бійців на передову. Серед усього – 30 автівок на потреби ЗСУ. Натомість захисники передають військові трофеї та атрибути. Усі вони нині зібрані у холі ресторації.

Існувати всупереч труднощам покликані міжнародні та державні проєкти та платформи, як як от Дія.Бізнес та інші.
Для того, аби допомагати бізнесу – керівниця центру підтримки підприємців Дія.Бізнес у Тернополі Оксана Качурівська розповідає: п’ять років поспіль у нашому краї найбільше страждає сфера послуг, відпочинку та торгівлі. Бракує як працівників, так і покупців. Тому, підприємства вчаться масштабуватись.

– До прикладу, велика кількість українських компаній на сьогодні, які працювали, торгували на українських ринках шукають можливості виходу на закордонні ринки. У цьому напрямку вони намагаються виходити на зовнішні ринки, як з класичним експортом, так і безпосередньо із торгівлею на електронних, комерційних майданчиках, такі як: амазон, едсі та багато інших, які популярні за кордоном, – розповідає Оксана Качурівська.

Для тих підприємців, які не знають, як правильно виходити на іноземний ринок – у Дія. Бізнес працює програма “Світанок”. У її межах надають консультації, допомогу та проводять навчання з розробки експорто-орієнтованих стратегій. Однак, серед інших проблем – у період повномаштабної війни підприємства стикаються ще й із недофінансування підтримки чи розвитку власної справи.

– На сьогодні існує велика кількість грантових програм, які надають таку підтримку і які надають можливості на отримання фінансування. Проте ця кількість є недостатньою і дуже часто грантові програми вони мають або дуже вузьку вибірку для конкретних видів бізнесу або також вони є дуже короткотермінові і українські підприємці не встигають отримати інформацію про ці програми, оскільки подання на програму можуть відбуватися тільки місяць, – ділиться Оксана Качурівська.

Тому, понад 2 роки тому держава запровадила постійно діючі програми грантової підтримки на старт чи розвиток власної справи до 250 тисяч гривень. Також, у період великої війни почали діяти спеціальні програми для жінок а також ветеранів, військових та другого з подружжя.

За співавторства з Іриною Запотічною