Як привабити інвестора, забезпечити розвиток місцевих підприємств і залучити іноземні гроші? Обласні чиновники, попри війну в країні, намагаються не лише втримати на плаву, а й розвивати економіку області. Зійшлися на думці: підходи до інвестора давно застаріли.
Війна в Україні не могла не позначитись на економіці, зокрема на торгівлі з Російською Федерацією.
– Для нас події квітня-травня були характерні тим, що наші постачальники, експортери світлотехнічної продукції, продукції машинобудування стояли в довгих чергах на кордонах з РФ аж до повного припинення їхнього пропуску на територію Росії. На даний час повністю припинено експорт свіжозамороженого м’яса, – розповідає заступник голови Тернопільської облдержадміністрації Леонід Бицюра.
Не веземо в Росію – не біда, кажуть фахівці. Натомість зріс експорт в країни ЄС, сьогодні він займає більше 80%. Переорієнтація наших виробників на захід – це нові стандарти і вимоги, а отже, краща якість продукції. Економіка країни мусить розвиватись навіть в час війни, кажуть чиновники, бо наша торгівля – наші гроші. Сьогодні це дозволяє тримати країну на плаву і фінансувати АТО, завтра доведеться відбудовувати руїни. Тут без іноземних інвестицій не обійтись. Зараз Тернопільщина займає 11-те місце серед областей за інвестиційною привабливістю. Середина, але цього мало. Хочемо більше – мусимо працювати. У нас досі є райони, як от Підгаєцький, які за весь час незалежності не отримали жодного цента іноземних інвестицій. В середньому на одного мешканця області з вкладених іноземцями грошей у нас припадає 60 доларів, а це найменше в Україні. Підходи до інвестора не ті, визнають фахівці. Новий час диктує нові вимоги в роботі з іноземними бізнесменами.
– Інвестор не цікавиться тільки земельною ділянкою, а можливістю реалізувати проекти, де є в комплексі інфраструктура, ставлення місцевої влади, цілий пакет іншої допомоги, яка може надаватись на місцевому рівні, – говорить голова Тернопільської облдержадміністрації Олег Сиротюк.
– Потрібно давати глибокий аналіз. Якщо це земельна ділянка, яка призначена для посіву, то повинна бути повністю характеристика землі, типи грунту, транспортне сполучення, інфраструктура, тобто вся інформація, щоб інвестор знав, що тут сіяти, який транспорт задіювати, тобто, щоб він знав, скільки потрібно вкласти і за який час він отримає прибуток, – каже начальник управління інвестиційної, зовнішньоекономічної діяльності та міжнародного співробітництва ТОДА Руслан Кулик.
Фахівці управління вже розробили інвестиційні пропозиції, враховуючи аналіз кожного району. Без інвестиційного паспорта області нині не обійтись. Є потреба і в людині, яка контролюватиме цю роботу – інвестиційному омбудсмені. Претендента на посаду ще шукають. Натомість нові методи вже почали реалізовувати. Невдовзі область відвідає словацька делегація у складі двох десятків бізнесменів, а на початку жовтня Тернопільщину презентують представникам посольств і консульств.