Малі та середні підприємства Тернопільської області показують позитивні тенденції розвитку сектору на тлі погіршення загальноекономічних показників. Про це свідчать результати моніторингу, які презентували під час бізнес-сніданку у Тернополі. Захід спільно провели місцева влада області та програма USAID “Лідерство в економічному врядуванні”.
Розвиток малого і середнього підприємництва як на центральному рівні, так і на рівні окремої області вимагає стратегічного підходу. Аби побачити, чи стратегія працює, які зміни потрібно внести заради якісного результату, експерти Інституту економічних досліджень і політичних консультацій в рамках програми “Лідерство в економічному врядуванні” провели моніторинг. Продукти своєї праці продемонстрували владі та бізнесменам Тернопільщини під час неформального бізнес-сніданку.
– Це інструменти, які дозволяють моніторити стан розвитку малого та середнього бізнесу в регіоні. Не лише в цифровому вигляді, а також оцінити, наскільки розвивається бізнес і наскільки вірним є вектор дій в напрямку розвитку МСБ з боку місцевої влади, – розповідає провідний науковий співробітник Інституту економічних досліджень та політичних консультацій, експерт програми “ЛЕВ” Ольга Красовська.
У своїх дослідженнях експерти сформували так званий портрет малого та середнього підприємництва області, яка його динаміка та із якими проблемами бізнесмени стикаються найчастіше. Серед них – непередбачуваність економічної політики держави, відкритими лишаються питання корупції та доступу до фінансових ресурсів.
– Значна частина бізнесу сьогодні скаржиться на низький платоспроможний попит. І це дійсно так, не зважаючи на макроекономічну стабілізацію в Україні, ми пережили дуже глибоку кризу, зрозуміло, що її наслідки є суттєвими. Бізнес скаржиться на відсутність інформації, причому мова не йде про доступ до законодавчих актів, мова йде про інформацію в широкому розумінні цього слова. Це і регулювання, можливість дізнатися, що відбувається на ринках, – говорить голова правління Інституту економічних досліджень і політичних консультацій, старший економічний радник програми “ЛЕВ” Ігор Бураковський.
Кількість малих підприємств в області зменшується, та натомість вони показують стрімке зростання обсягів реалізації. Отож – стають більш конкурентоспроможними. Малі та середні підприємства реалізують третину продукції області та наймають на роботу третину усіх зайнятих у бізнесі працівників. Вони працюють в основному у сільському господарстві, торгівлі та промисловості.
Питання виходу на зовнішні ринки для підприємців Тернопільщини – вже не екзотика. Це свідчення певного рівня розвитку бізнесу. Зараз зовнішня торгівля області демонструє позитивну динаміку, що характерно і для України в цілому. Значна частина українських підприємств, тернопільських в тому числі, ще кілька років тому були зорієнтовані на російський та білоруський, а також ринки найближчих європейських країн-сусідів, як от Польща. Зараз – переорієнтовуються на ринки Євросоюзу, а через них – на світові.
– Починаючи ще з 2012 року, задовго до тих подій, які ми сьогодні переживаємо, російський ринок почав віддалятися від українського, це пов’язано зі структурною перебудовою української і російської економіки. Ясно, що після анексії Криму і військової агресії на Сході України, нормальні економічні зв’язки з Росією на сьогоднішній день неможливі. Тому багато підпиємців сьогодні шукають інші можливості, – каже Ігор Бураковський.
Продукт моніторингових досліджень малого та середнього бізнесу, переконані фахівці Інституту економічних досліджень і політичних консультацій, за умови їх регулярності, дають повну картину розвитку цього сектору підприємництва в області. Та бачення, куди рухатись для якісних змін.