Хочете хорошу дорогу до Львова – давайте гроші. 1 мільйон гривень на ремонт дороги отримає Львівщина від Тернопільщини. Угоду про державний трансферт вже підписали голови обох обласних рад. Субвенцію перерахують зі спеціального фонду обласного бюджету Тернопільської області. Гроші мають виділити не пізніше 1 жовтня, сама ж угода діє до кінця 2014-го року. Про виконання робіт львів'яни мають щоквартально звітувати, а невикористану суму субвенції повернути.
Траса Н-02 Тернопіль-Львів – дорога національного значення. І водночас національний сором.
– Гіршої дороги немає, ніж та, бо там на всій протяжності 40 км відремонтовано лише 8, які ми вважаємо задовільними… Але інша ділянка 32 км повністю втратила несучу здатність. Там в основі нема щебня. Там вугілля перемішане з землею, – розповідає заступник начальника з експлуатаційного утримання автодоріг Служби автомобільних доріг в Тернопільській області Петро Вільчинський.
Тому не дивно, що зайвий раз їздити такою дорогою ніхто не хоче. І проблема ця зачіпає не лише тернополян та львів'ян. Від незалатаних ям потерпає економіка краю. Тернопіль, як центр Західної України, оминають перевізники. Натомість транспортне кільце формується навколо області.
– Замість того, щоб логістика розвивалась на базі Західної України, де перетинаються всі шляхи і є ділянка, яка є унікальною для України і Європи, де сходяться 2 траси – Є85 і Є50 – це наша об'їзна, то вантажопотоки формуються навколо Тернопільської області.
Втрачаємо перевізників – втрачаємо гроші. Лише за 1 квартал року перевезення вантажів територією області впало на 22%. Парадокс, кажуть чиновники: за щільністю і довжиною наші дороги – в лідерах на заході країни, а за інтенсивністю навантаженя пасуть задніх. Беруться виправляти ситуацію. За Тернопільщиною – 40 кілометрів шляху, за Львівщиною – вдвічі більше. За 5 мільйонів ми ремонтуємо дві своїх ділянки.
– Ми робимо ділянку між нашами Озерними, доволі аварійна, ділянку між чотирьохполосками, також в нас там є кілометр дороги, яка не влаштована, і ямковий ремонт по всій довжині на території Тернопільської області, – каже заступник голови Тернопільської ОДА Леонід Бицюра.
А от Львів не такий ініціативний, кажуть чиновники. Чому – пояснюють турагенції. Для західних сусідів пріоритет – виїзд на кордон. І ті, хто з-за кордону приїжджає.
– Найцікавіший турист і для нас, і для них – це турист, який ночує в тому місті, куди він приїжджає. Такий турист витрачає в 1,5-2 рази грошей, ніж турист, який не лишається ночувати. Відповідно їх завдання – залишити на ночівлю туриста… Туристичні компанії нам говорять, що це спланована політика Львова по відсіканню потоку туристів з інших міст Західної України, – говорить Леонід Бицюра.
Та замість засуджувати сусідів, тернополяни сподіваються на розуміння не менш патріотичних побратимів. І хоч звернень було вдосталь, стукають у двері знову. Цього разу – з мільйоном гривень в подарунок. З фінансуванням доріг і у нас скрутно, на шляхи державного значення область отримала 8 % від потреби. Але дорога для Тернополя важлива, тому чиновники пропонують Львівщині міжбюджетний трансферт.
Відповідний договір голови обох обласних рад вже підписали і затвердять на найближчих сесіях. Діє угода до кінця 2014-го року, гроші ж мають перерахувати не пізніше 1 жовтня. Про роботу львів'яни звітуватимуть щокварталу, а залишок, якщо такий буде, повернуть. І хоча це лише крапля в морі, бо на ремонт дороги треба десятки мільйонів, тернополяни сподіваються: сигнал "сос" львів'яни отримали і допоможуть.