додому Новини Вибори 2019: Частину передвиборчих рейтингів створюють на замовлення конкретних політсил

Вибори 2019: Частину передвиборчих рейтингів створюють на замовлення конкретних політсил

1142

Чиста правда чи маніпуляція? Ставитись до передвиборчих рейтингів, радять фахівці, варто неоднозначно. Адже їх чимала частка створена на замовлення конкретних політичних сил. А аби правильно їх розуміти, потрібно мати певні знання. Як читати передвиборчі рейтинги, аби не потрапити на гачок маніпуляторів, та яким довіряти?

Довіряти чи не довіряти? Інфопростір майоріє передвиборчими рейтингами. Інколи вони різняться між собою майже кардинально. Яким із них довіряти, а яким ні? Спробуємо розібратися.

Зважайте на те, хто проводить соціологічне опитування, зауважують фахівці. Важливий авторитет компанії, чи має вона сайт, чи проводила соціологічні дослідження раніше та якого змісту, і чи є вона, до прикладу, членом українських соціологічних співтовариств.

Важливо, аби при оприлюдненні результатів опитування був вказаний період, коли воно було проведене, а також місце. Адже важливо, чи його проводили на території одного міста чи кількох, чи у селах, чи обласних центрах.

– Ті опитування, які проводяться, наприклад, телеканалами, інтернет-сайтами і так далі, їх не можна назвати повністю репрезентативними. Чому: Тому що ми не знаємо, кого, хто саме відповідав на дані питання, де вони проживають, на якій території, їхній вік, їхні інші дані, – розповідає директор “Центру суспільних досліджень “ПОЛІС” Ігор Процик.

Варто звернути увагу і на метод опитування та врахувати похибку. Важливо і те, як було сформульоване питання, яке ставили респондентам, та якими були запропоновані варіанти відповідей.

– Інколи деякі соціологічні компанії дають варіанти відповіді не просто ТАК/НІ, а Можливо так, скоріше так. Чи я підтримую, скоріше підтримую. Чи я не визначився і так далі. Так само важливо звертати увагу на те, скільки % від опитаних точно визначилися. Бо інколи, коли подають інформацію, наприклад, ЗМІ, вони не вказують, чи це точно визначились чи можливо, – каже Ігор Процик.

Зазвичай передвиборчі рейтинги політтехнологи використовують, аби маніпулювати думкою виборців.

– Результати соцопитування дуже часто використовують як політичні маніпуляції, в тому числі під певного кандидата можуть використовувати. Коли завищують рейтинги тих чи інших кандидатів і занижують, наприклад, своїх конкурентів, – пояснює Ігор Процик.

Рейтинги різних соціологічних компаній варто між собою порівнювати, радять фахівці. Та довіряти їм лише тоді, коли вмієте їх читати.