Друге життя тернопільської бруківки. Куди дівається бруківка з тернопільських доріг? Ця тема чи не щоразу цікавить мешканців міста, як тільки на котрійсь із ділянок доріг, де є бруківка, починають ремонтні роботи. Сьогодні комунальники продемонстрували нашій знімальній групі, де зберігать і як планують використати демонтовану бруківку.
Поки інтернетом і соцмережами ширяться чутки, на чиїй дачі вкладають бруківку з вулиці Збаразької, сама бруківка чекає кращих часів на території комунальних підприємств. Зараз тривають ремонтні роботи на відрізку дороги від повороту з вулиці Лозовецька і до ресторану "Старий млин". Комунальники кажуть, бруківку знімають, але вкладати тут знову не будуть. Натомість постелять на Збаразькій асфальт. Бруківку ж тим часом відвозять на склад і обліковують.
На власні очі переконались: гори цієї ж бруківки стоять на подвір'ї комунального підприємства "Міськшляхрембуд". Це, за словами комунальників, з двох ремонтованих ділянок: із під залізничного моста і теперішня з вулиці Збаразька. Та це не все, за словами Олега Вітика ще близько двох десятків вантажівок відвезли бруківку на територію комунального підприємства "Мшед". Комунальники розповідають, бруківку на Збаразькій вкладали у 40-х роках минулого століття. Вона колота, різних розмірів і встановлювати її повторно – величезні витрати для міста. Бруківку колись викладати, як мозаїку, бо кожна була пронумерована.
– Якщо одна має виямку еліпс, то значить друга має повторити її профіль. Колота бруківка, то її так колись на фірах привозили і викладали тим самим профілем по позначеннях: 1, 2, 3 і так далі. Так вона одна за одною повинна була йти, – пояснює начальник відділу технагляду Тернопільської міськради Олег Вітик.
Бруківку розібрали, а розмір її дуже різний. Ширина – від 2 до 25 сантиметрів. Товщина також від 4 до 24 сантиметрів.
– Щоб з неї зробити товарний вигляд і вложити… Ми їздили у відрядження до Львова і дивилися. Там стандартна бдуківка, вона відторцована на відповідних станках з алмазними кругами, вона має всі розміра 10 на 10. Тому вона так може бути. Якщо ж би у нас тут було багато вільного часу і коштів для того, щоб поставити вільну бригаду, перебрати всю бруківку і відторцувати її, зробити з неї нормальну бруківку, то ми могли би її навіть після завершення цих робіт влаштовувати її. А так зараз потрібно великі матеріальні і трудові ресурси затратити для того, щоб просто довести її до кондиції, – каже Олег Вітик.
Комунальники практикують встановлювати повторно цю бруківку у заїзних кишенях на зупинках громадського транспорту. Доприкладу, на зупинці "Медичний університет" на Руській дорогу обладнали ще у 90-х роках. Комунальники кажуть, докладені зусилля були виправдані: дорога тут добра і досі. Бруківка на зупинці допомагає уникнути утворення ям і напливів на асфальті. У міськраді ж кажуть, обов'язково розглянуть усі пропозиції тернополян, як доцільно використати бруківку.
– Якщо тернополяни мають якісь пропозиції щодо використання цієї бруківки, то звертайтеся, ми будемо розглядати ваші звернення і, можливо, саме за вашим зверненням буде використана ця бруківка, – говорить секретар Тернопільської міськради Ігор Турський.