Мода на вищу освіту в Україні не проходить. Зараз чи не кожен учень мріє навчатися в університеті чи академії. Тим часом ринок праці вимагає саме робітничих спеціальностей. Як організувати уроки трудового навчання так, аби розкрити дитячі таланти? У Тернополі сьогодні вперше провели Всеукраїнський семінар методистів з трудового навчання.
Дітям потрібно дати можливість працювати творчо, наголошує Тарас Яворський, вчитель трудового з села Джурин Чортківського району. Він розповідає, тоді учні уроки відвідують із задоволенням і мають можливість себе проявити.
Тарас Яворський, вчитель трудового навчання школи у с.Джурин Чортківського району: "Якщо вчитель може навчити, вміє сам це робити, значить він навчить. Треба вчителя не просто спеціаліста, який закінчив університет, а треба фахівця, щоб також любив цю справу, цю роботу".
Предмет "Трудове навчання" не може бути у школі обділений увагою, наголошують педагоги. І вчителі, і дирекція мають сприяти, аби діти ще зі шкільної парти вчилися працювати.
Олег Колодійчук, методист ТОКІППО, кандидат педагогічних наук: "Багато залежить від самого вчителя. І від дирекції школи. Якщо дирекція школи замість трудового навчання не виганяє дітей прибирати листя, а це не трудове навчання, а просто трудове виховання. Воно потрібне, бо дітей треба вчити працювати, але це лише трудове виховання. А трудове навчання, то це дітям треба дати ази якоїсь професії, тобто вміння працювати".
Трудове навчання – предмет багатогранний: від кулінарії та рукоділля і до роботи на верстатах. Та попри це необхідне також обладнання, на якому учень зможе спробувати працювати, виготовити щось. Начальник відділу нормативного забезпечення та організаційної роботи Міністерства освіти коментує, ситуація із матеріальним забезпеченням кабінетів трудового навчання в Україні різна: від майже ідеально до його відсутності.
Сергій Дятленко, начальник відділу нормативного забезпечення та організаційної роботи МОН України: "Теперішня навчальна програма, яку затвердили з трудового навчання, яка побудована на базі варіативних модулів дозволяє варіювати цим процесом і створювати технічну базу від окремі варіативні модулі. Для Тернопільської області більш характерні народні промисли: різьба, робота з деревиною. В той же час для промислових районів більш характерна робота з металом".
Вчителі переконують, діти мають бути правильно зорієнтовані у виборі професій. Чи не єдиний предмет шкільної програми, який вчить і орієнтує дитину саме на робітничу спеціальність – це трудове навчання. Якщо ще зі шкільної парти не виховувати токарів, слюсарів, кранівників, сантехніків, кухарів, то цих спеціалістів згодом не буде взагалі.
Оксана Піхурко, заступник директора департаменту освіти і науки Тернопільської ОДА: "Я думаю, що саме викладання трудового навчання на високому, достойному, зрозумілому рівні для дітей, можливо, буде одним із тих шляхів, який допоможе зацікавити дітей саме такими робітничими професіями, прикладними. Треба порівнювати все-таки рівень заробітної плати. Кваліфікований робітник отримує набагато більшу зарплату, ніж той молодий фахівець з дипломом про вищу освіту".